Historie vlastnictví United Bakeries
Když se řekne český chléb a rohlíky, většině z nás se vybaví United Bakeries - největší pekárenský gigant v Česku. Tenhle příběh začal docela nenápadně v roce 2000, kdy se spojily dvě tradiční pekárny Delta a Odkolek. Kdo by tehdy tušil, jaká pekárenská revoluce z toho vznikne?
Zajímavé je, jak se tahle firma během let měnila. Nejdřív ji vlastnili Lucemburčané, pak přišli Američané z Warburg Pincus, kteří do našich pekáren nalili pořádný balík peněz. Díky tomu jsme začali vídat modernější pekárny a v obchodech se objevilo spoustu nových druhů pečiva.
Pak přišel rok 2012 a s ním velký třesk - United Bakeries koupil Agrofert. To už asi všichni tušíte, kam tento příběh směřuje. Pekárny dostaly nový impulz, začaly se vylepšovat výrobní linky a firma expandovala do dalších regionů. V roce 2017 nastal další zvrat, když Agrofert musel své akcie převést do svěřenských fondů.
Co je ale nejdůležitější - firma postupně pohltila několik menších pekáren, hlavně na Moravě a ve středních Čechách. Dneska už je United Bakeries tak velká, že každý třetí průmyslově vyrobený rohlík či chleba v Česku pochází právě od nich.
A co je na tom všem nejlepší? I přes všechny ty změny ve vedení firma stále peče kvalitní pečivo a nezaspala dobu. Dneska v jejich pekárnách najdete třeba i celozrnné pečivo nebo bezlepkové dobroty. Prostě se snaží držet krok s tím, co my, zákazníci, chceme.
Agrofert jako současný majitel pekárenské skupiny
Pekárenský gigant United Bakeries prošel v roce 2019 zásadní proměnou. Agrofert se stal hlavním vlastníkem a odstartoval tím novou kapitolu v příběhu jedné z největších pekáren v Česku. Však to znáte - ráno si zajdete pro čerstvé rohlíky a ani nepřemýšlíte, jaký příběh se za nimi skrývá.
Co se vlastně změnilo? Představte si moderní výrobní linky, které nahradily zastaralé postupy. Deset velkých pekáren od Prahy až po Brno teď peče den co den pro statisíce lidí. A nezůstalo jen u toho - sortiment se rozrostl o nové druhy pečiva, třeba když zatoužíte po celozrnném croissantu nebo špaldovém chlebu.
Propojení s Agrofertem přineslo i praktické výhody. Mouka a další suroviny teď putují rovnou od sesterských firem, což dává smysl, ne? Investice do nových technologií umožnily vyrábět efektivněji a s větším důrazem na kvalitu.
A co životní prostředí? Tady došlo k pořádnému pokroku. Méně plýtvání, úspornější provoz, ekologičtější obaly. Však to známe - každý krok k udržitelnosti se počítá.
Pod křídly Agrofertu se United Bakeries daří držet pozici lídra českého pekárenského trhu. Prodejny dostávají nový kabát, sortiment se rozšiřuje a kvalita? Ta zůstává na prvním místě. Vždyť co může být lepšího než vůně čerstvě upečeného chleba?
Rozvoj firmy pokračuje i za hranice - sousední země už také objevují chuť českého pečiva. Je to jako když babička předá recept další generaci - tradice zůstává, ale přidává se moderna a efektivita.
Převzetí společnosti skupinou Agrofert v 2019
Kdo by si pomyslel, že jeden z největších obchodů v českém potravinářství v roce 2019 zamíchá kartami na pekárenském trhu tak zásadním způsobem? Agrofert tehdy převzal United Bakeries, což pořádně rozvířilo vody v oblasti výroby pečiva u nás.
Představte si tu situaci - největší česká pekárna mění majitele. Z lucemburských rukou European United Bakeries S.A. přechází pod křídla českého giganta. Částka? Tu se nikdo nedozvěděl, ale šeptá se o miliardách. Třináct pekáren po celé republice a přes dva tisíce zaměstnanců - to už je pořádný krajíc!
Spojení s Penamem bylo jako když spáříte dva silné hráče. Najednou máte pod jednou střechou to nejlepší z českého pekařství. Však to taky znáte - ráno si koupíte rohlík nebo chleba a ani netušíte, jaká logistická mašinérie za tím stojí.
Po převzetí se věci daly do pohybu. Nové vedení, modernější linky, lepší technologie. Do pekáren se nalily stovky milionů. Ale co je důležité - chuť vašeho oblíbeného chleba zůstala stejná. Tradiční značky nikam nezmizely a v obchodech jste dál nacházeli své oblíbené pečivo.
Díky zázemí Agrofertu získala firma lepší pozici při vyjednávání s dodavateli. Sdílení zkušeností a nových postupů v rámci skupiny přineslo své ovoce. Výsledky na sebe nenechaly dlouho čekat - hospodaření se zlepšilo a pekárny se postupně měnily v moderní provozy.
A zaměstnanci? Ti mohli klidně spát. Většina z nich si udržela práci a mohla dál dělat to, co umí nejlépe - péct voňavý český chleba a pečivo pro nás všechny.
Dřívější vlastník Warburg Pincus do roku 2019
Příběh United Bakeries je fascinující ukázkou proměny českého pekárenství. Americký gigant Warburg Pincus přinesl v roce 2007 do našich pekáren svěží vítr změn. Představte si tu vůni čerstvého pečiva, která se line z modernizovaných výrobních linek - přesně takhle začala nová éra.
Malé lokální pekárny se postupně spojily pod křídly jednoho silného hráče. Zatímco dříve každá pekárna jela na vlastní triko, teď vznikl skutečný pekárenský kolos. Roboti a automatizované linky nahradily část ruční práce, ale kvalita zůstala na prvním místě. Však to znáte - když ráno míříte do práce a stavíte se pro křupavý rohlík, je jedno, jestli ho upekl pekař nebo stroj.
United Bakeries se vypracovala na jedničku v České republice. Denně z jejich pekáren vyjížděl více než milion voňavých dobrot. To si zkuste představit - milion rohlíků, housek a chlebů. Kdybyste je poskládali za sebe, obtočili byste jimi celé město!
Změnily se i chutě zákazníků. Pamatujete na doby, kdy byl v nabídce jen bílý a tmavý chléb? Pod vedením Warburg Pincus se sortiment rozrostl o celozrnné pečivo, bezlepkové dobroty i další speciality. Vývojáři se pustili do experimentování s novými recepturami - vždyť kdo by dřív pomyslel na chléb s dýňovými semínky nebo proteinové bulky?
Po dvanácti letech, v roce 2019, se Warburg Pincus rozhodl předat otěže novému majiteli. Za tu dobu se z United Bakeries stala moderní firma evropského formátu. A i když se vlastníci mění, vůně čerstvého pečiva zůstává stejně podmanivá jako dřív.
Spojení Delta Pekárny a Odkolek v UB
Pamatujete si ještě na vůni čerstvého pečiva z pekáren Delta nebo Odkolek? Rok 2006 přinesl revoluci do světa českého pekařství, když se tyto dva tradiční giganty spojily pod křídly United Bakeries.
Parametr |
United Bakeries a.s. |
Majitel |
Agrofert, a.s. |
Rok převzetí |
2012 |
Sídlo společnosti |
Praha |
Právní forma |
Akciová společnost |
Součást holdingu |
Agrofert Holding |
Kdo by to byl tehdy tušil - dva odvěcí rivalové, každý se svou vlastní historií a recepturami, najednou táhnou za jeden provaz. Za kormidlem stál Andrej Babiš, který už tenkrát dokazoval svůj čich na dobré obchody. Delta přinesla do manželství své moderní technologie a silnou pozici v regionech, Odkolek zase svou královskou korunu v Praze a okolí.
Nebylo to jen tak - spojit dva tak velké kolosy znamenalo pořádnou porci práce. Vznikl tak největší pekárenský gigant ve střední Evropě, který ovládl třetinu českého trhu. Představte si třináct velkých pekáren po celé republice, kde denně voní čerstvé pečivo pod rukama více než 2500 pekařů a pekařek.
A co teprve ta logistika! Vzpomínáte, jak dřív jezdila auta s logem Delta nebo Odkolek křížem krážem po republice? Teď to všechno běží jako po másle - moderní rozvoz, optimalizované trasy, čerstvé pečivo včas tam, kde má být.
Nezapomnělo se ani na to nejdůležitější - na chuť a kvalitu. Staré dobré receptury zůstaly zachované, ale přibyly i novinky. Máte rádi celozrnné? Nebo potřebujete bezlepkové? United Bakeries myslí na všechny.
Pod vedením Agrofertu pak firma nabrala nový dech. Modernizace, inovace, nové technologie - ale pořád s respektem k tradici a poctivému řemeslu. Vždyť co by to bylo za pekárnu, kdyby zapomněla na své kořeny?
Obrat a tržby pod novým majitelem
Pekárenský gigant United Bakeries pod křídly nového majitele vzkvétá jako nikdy předtím. Loňský obrat překročil hranici 2,4 miliardy korun, což je parádní skok o 12 procent nahoru. A trend pokračuje - první půlka letošního roku přinesla další růst o 8,5 procenta.
Za tímhle úspěchem stojí chytrá modernizace pekáren a vylepšení sortimentu. Do automatizace výroby šlo přes 180 milionů - a to se vyplatilo. Kvalita šla nahoru a výroba jede jako po másle. Navíc se povedlo získat důvěru velkých obchodních řetězců, pro které teď firma peče více než třetinu své produkce.
Čerstvé pečivo z United Bakeries najdete už ve dvanácti tisících obchodů po celé republice. A nejen to - naše housky a chleby si oblíbili i za hranicemi, kam míří 22 procent výroby. Nejvíc na Slovensko, do Německa a Polska.
Nový majitel, Avallon Private Equity Fund, přinesl i chytřejší řízení nákladů. Spojili administrativu, zavedli moderní systémy a ušetřili tak spoustu peněz. Díky novým úsporným technologiím klesla spotřeba energie o patnáct procent.
Daří se i zaměstnancům - všech 1 800 lidí si polepšilo v průměru o osm procent. K tomu dostali lepší benefity a nový motivační systém, který stojí za to.
A plány do budoucna? Ještě větší růst! Firma chce kupovat menší pekárny v regionech a více prodávat do zahraničí. Do roku 2025 by měl obrat přeskočit tři miliardy korun.
Inovace jedou na plné obrátky. Zvláštní pozornost věnují zdravému pečivu a speciálním chlebům - však to taky znáte, když v obchodě hledáte něco netradičního a zdravějšího. Tyhle dobroty se prodávají čím dál víc a nesou i slušný zisk.
Výrobní závody a počet zaměstnanců
Víte, co se skrývá za každým křupavým rohlíkem na vašem stole? Největší pekařský gigant u nás, United Bakeries, peče denně v Praze-Michli tolik pečiva, že by nakrmilo celé menší město. Představte si tu vůni - přes 80 druhů pečiva vzniká pod rukama 450 šikovných pekařů, kteří se střídají ve dne v noci, aby nám dopřáli čerstvé pečivo ke snídani.
V Plzni to žije stejně aktivně. Místní pekárna je královnou toustového chleba - po modernizaci v roce 2019 je jako ze škatulky. 280 místních pekařů ví, jak na to. A co teprve pardubická pekárna! Tady 220 mistrů svého řemesla vytváří poctivý kvasový chleba podle receptů našich babiček.
Celkem přes 1800 lidí v United Bakeries každý den vstává, aby nám připravili voňavou snídani. Od Hradce Králové po Strakonice - všude najdete menší pekárny, které zásobují své okolí čerstvým pečivem.
Od roku 2021 drží otěže Agrofert, který do pekáren pořádně zainvestoval. Jen si vezměte tu super moderní linku na rohlíky v Praze - od roku 2022 jich upečou o třetinu víc!
Na své lidi myslí pekárny férově. V každém závodě běží propracovaný systém školení - od pekařského umění až po bezpečnost při práci. K tomu příspěvky na jídlo, dopravu i důchod - prostě komplexní péče o zaměstnance.
Všechny hlavní pekárny jsou napěchované nejnovější technikou. Díky chytrým technologiím šetří energii a chrání životní prostředí, ale hlavně - pečou pro nás den co den perfektní pečivo.
Pozice na českém pekárenském trhu
United Bakeries není jen tak ledajaká pekárna - je to největší výrobce pečiva v Česku s 15% podílem na trhu. Od devadesátých let se z ní stal skutečný gigant našeho pekařství, dnes pod křídly lucemburské European United Bakeries S.A. v čele s Petrem Brabcem.
Představte si třináct moderních pekáren rozesetých po celé zemi - od Prahy přes Plzeň až po Liberec. Každý den z jejich pecí vyskočí neuvěřitelných 500 tun voňavého pečiva. To je jako kdyby upekli milion rohlíků, housek a dalších dobrot denně!
Jak se jim to povedlo? Chytře skupovali menší pekárny a vybudovali síť, která nemá konkurenci. Dneska dodávají do všech velkých obchodů, které znáte - Kaufland, Lidl, Penny... Není divu, že jejich roční obrat přesahuje 4 miliardy.
S dobou jdou pěkně napřed - modernizují, automatizují, ale na kvalitu nedají dopustit. A co je super? Myslí i na ty, kdo chtějí žít zdravěji - celozrnné pečivo, bezlepkové dobroty, prostě drží krok s tím, co zákazníci chtějí.
Jejich trumfem je, že dokážou dovézt křupavé pečivo i do té nejzapadlejší vesničky. Jasně, malé řemeslné pekárny i supermarketové pekárny jim šlapou na paty, ale zkuste konkurovat takové distribuční síti!
Pod taktovkou Petra Brabce prošla firma pořádnou očistnou kúrou. Každý rok přicházejí s novými nápady - desítky nových produktů ročně, to není jen tak. A co je fajn? Myslejí i na životní prostředí - eco-friendly obaly nejsou jen prázdné slovo.
Významné značky patřící United Bakeries
United Bakeries je skutečným králem českého pekařství - však kdo by neznal vůni čerstvého chleba z jejich pekáren? Jako největší pekárenská skupina v Česku má pod svými křídly značky, které nás provázejí už od dětství.
Vzpomínáte si na Odkolek? Tahle legenda mezi pekaři peče už více než 150 let! Od roku 1850, kdy František Serafín Odkolek upekl první bochník, se jejich receptura předává z generace na generaci. A ten charakteristický křupavý rohlík k snídani? To je prostě klasika!
Delta zase přinesla revoluci v podobě baleného pečiva. Kdo by dnes neměl v lednici jejich toustový chléb? Je to zachránce každé rychlé snídaně nebo večeře, když není čas na nákup čerstvého pečiva.
Pro milovníky zdravého životního stylu tu máme Cereu - značku, která dokazuje, že i celozrnné pečivo může být chutné. Jejich cereální rohlíky a chleby plné vlákniny si zamilovali všichni, kdo dbají na své zdraví.
S patnácti pekárnami po celé republice a více než 2000 zaměstnanci zajišťuje United Bakeries, že se čerstvé pečivo dostane na náš stůl každý den. A není to jen o klasice - neustále přicházejí s novými nápady a vylepšeními.
Značka Toasty se stala miláčkem mladých rodin. Však to znáte - ráno spěcháte do práce, děti do školy, a sendvič z toustového chleba prostě zachrání situaci.
Pod United Bakeries patří i menší regionální pekárny, které si hýčkají své místní speciality. Vždyť co by to bylo za život bez té rozmanitosti chutí z různých koutů naší země?
Plány Agrofertu s United Bakeries
Když se podíváme na proměnu českého pekárenského trhu, převzetí United Bakeries Agrofertem v roce 2019 zamíchalo kartami víc, než by kdo čekal. Nešlo jen o obyčejnou změnu majitele - tahle akvizice odstartovala pořádnou revoluci v tom, jak se u nás peče chleba a rohlíky.
Hned od začátku to jelo na plné obrátky. Do modernizace putovaly stovky milionů - nové stroje, lepší technologie, prostě všechno, co dělá pekárnu pekárnou 21. století. A přitom se nezapomnělo na to hlavní - na chuť, kterou máme všichni rádi. Však to znáte - když si dáte svůj oblíbený rohlík nebo chleba, nechcete, aby chutnal jinak než dřív.
Síť prodejen se rozrostla do všech koutů republiky. Kde dřív člověk musel za kvalitním pečivem cestovat, tam teď najde čerstvé výrobky hned za rohem. A logistika? Ta šlape jako hodinky - však taky musí, když chcete mít každé ráno na stole křupavé pečivo.
Propojení s dalšími firmami v Agrofertu přineslo svoje ovoce. Mouka, zrní a další suroviny putují rovnou od příbuzných firem, což znamená lepší kontrolu i ceny. A co je důležité - lidi si udrželi práci, dokonce se můžou víc vzdělávat a růst.
Sázka na české suroviny a tradiční receptury se ukázala jako trefa do černého. Vždyť kdo by nechtěl kvalitní český chleba? A když k tomu přidáte moderní obaly a třeba bezlepkové varianty pro ty, kdo je potřebují, máte recept na úspěch.
Ambice stát se jedničkou na trhu není jen prázdné slovo. Investuje se do výzkumu, vyvíjí se nové produkty, myslí se na zdraví i na životní prostředí. Pece jsou úspornější, odpad se minimalizuje a budoucnost? Ta vypadá nadějně - jako čerstvě upečený křupavý rohlík.